وبلاگ حقوقی محسن ابراهیمی،وکیل پایه یک دادگستری

وبلاگ حقوقی محسن ابراهیمی،وکیل پایه یک دادگستری
مشاوره رایگان حقوقی،کیفری در مشهد 09030327250 از ساعت 17تا19 (لطفا به ساعت تماس توجه داشته باشید!)
آخرين مطالب

مشروح گزارش پرونده

گزارش اکیپ کلانتری    29/6/...

با سلام و احترام.مقارن در ساعت 17/20 مورخ 29/6/... در پی اعلام مرکز پلیس 110 مبنی بر یک فقره دستگیری سارق در خیابان شیرازی...کوچه ستاری این جانب گ1 بقالان در معیت س و حیدری در محل حاضر و فردی به نام م واضعی فرزند محمد متولد 1345 در محل حاضر و مدعی بودند که فردی به نام آقای س محمدی فرزند احمد ساکن همدان که به داخل خانه رفته و در حال جستجو در بین کمد های خانه بود که موقع متوجه شدن اهالی منزل موفق شدیم  وی را در داخل اتاق حبس نماییم و به پلیس اطلاع دادیم.فرد مذکور با مداخله پلیس بازداشت و تحت الحفظ با رعایت موازین شرعی و قانونی به کلانتری منتقل گردید.

اظهارات شاکی داخل کلانتری 29/6/..

 سوال: شکایت خود را مشروحا بیان کنید

جواب: امروز بین ساعت 5 تا 6 وقتی با همسرم وارد خانه شدیم متوجه حضور شخصی در طبقه پایین شدیم که با متوجه شدن ما قصد فرار داشت که بنده در را روی ایشان بستم و به پلیس تماس گرفتم.با توجه به ورود غیر مجاز به منزلم  وایجاد رعب و وحشت در اهالی خانه از جمله همسر و فرزندانم از ایشان شکایت دارم

سوال: آیا مالی نیز به سرقت رفته است؟

جواب : خیر متهم فرصت سرقت پیدا نکرده ولی تمام کمد ها را به دنبال پول و جواهرات به هم ریخته است

سوال:اظهارات خود را چگونه گواهی می کنید:

جواب :گواهی می کنم

اظهارات متهم در کلانتری 29/6/...

سوال: ضمن تفهیم ماده 129 و تبصره آن به گزارش مامورین و شاکی برای سرقت وارد  منزل شاکی شده و دستگیر شدید جرمتان به شما تفهیم می شود چه دفاعی دارید؟

جواب: بله قبول دارم .وارد منزل شاکی شدم جهت گرفتن غذا ،درب منزل را زدم کسی پاسخگو نبود داخل اتاق خواب بودم که دستگیر شدم.

سوال: آیا اعتیاد دارید؟

جواب : خیر ندارم

سوال :با توجه به اینکه شما پول کافی جهت خرید غذا همراه خودتان داشتید باز هم وارد منزل شاکی شدید؟

جواب:از حرم راه افتادم و برای خریدن غذا مغازه ای پیدا نکردم لذا وارد خانه شاکی شدم

سوال : شما چرا وقتی دیدید کسی در منزل نیست باز هم وارد منزل شده و داخل اتاق خواب شدید؟

جواب: رفتم ببینم آیا آنجا غذایی هست که بردارم!

سوال:اظهاراتت را چگونه گواهی می کنی؟

جواب: امضا میکنم

دستور قاضی کشیک 29/6/...

بسمه‌تعالی

1-     متهم تا وقت اداری فردا تحت نظر باشد

2-از متهم انگشت نگاری صورت گیرد

3-متهم فردا به مجتمع قضایی مربوطه اعزام و معرفی گردد.

4-وجوه اخذ شده از متهم به حساب دادگستری موقتا واریز گردد.

گزارش کلانتری  30/6/...

موضوع : اجرای دستور قاضی محترم کشیک

احتراما در خصوص دستور قاضی محترم کشیک متهم به سرقت منزل س محمدی شب گذشته در کلانتری تحت نظر قرار گرفت و از وی انگشت نگاری به عمل آمد.به علت ضیق وقت واریز وجوه مذکور به حساب دادگستری میسر نشد. علی‌هذا مراتب به همراه متهم و پرونده متشکله حاوی 7 برگ جهت استحضار و صدور اوامر به محضر اعزام و معرفی می‌گردد.

صورت جلسه دادسرا 30/6/...

سوال: خود را معرفی نمایید و مفاد ماده و تبصره 129 اصلاحی قانون ایین دادرسی کیفری به شما تفهیم میشود مواظب اظهارات خود باشید.

جواب: از مفاد ماده 129 مطلح شدم.س محمدی هستم 47 ساله اهل و ساکن همدان  متاهل و فاقد سابقه کیفری.

سوال: حسب شکایت شاکی و گزارش مرجع انتظامی شما متهم هستید به ورود به عنف به منزل شاکی به عنوان دفاع از خود هر مطلبی که دارید بیان کنید.

جواب : قبول دارم به دلیل اینکه گرسنه بودم برای گرفتن غذا بدون اجازه وارد منزل شاکی شدم و ایشان به بنده غذا داد و نمیدانم برای چه از بنده شکایت نموده است؟

سوال: حسب شکایت شاکی و گزارش مرجع انتظامی شما متهم هستید به ورود به عنف به منزل اتهامت مجددا به شما تفهیم شد برای آخرین دفاع هر مطلبی که دارید بیان کنید

جواب: قبول دارم وارد منزل شاکی شده ام ولی برای سرقت نرفتم برای گرفتن غذا رفتم

قرار کفالت به مبلغ 5 میلیون تومان برای متهم در تاریخ 30/6/... صادر گردید و متهم به دلیل عجز از معرفی کفیل به زندان منتقل گردیده است

قرار مجرمیت  30/6/...

در وقت فوق العاده پرونده کلاسه فوق تحت نظر است.با اعلام ختم تحقیقات به شرح آتی مبادرت به صدور قرار می نماید :

در خصوص اتهام آقای س محمدی فرزند احمد متولد 1350 ، فاقد سابقه محکومیت کیفری ،متاهل و اهل همدان ،بازداشت به دلیل عجز از معرفی کفیل دایر بر ورود به عنف به منزل شاکی موضوع شکایت آقای م واضعی با عنایت به دلایل 1- شکایت شاکی 2- گزارش مرجع انتظامی 3- اقرار صریح متهم  بزه انتسابی نام برده محرز و مسلم است .علیهذا قرار مجرمیت وی صادر و مراتب در اجرای بند »ز« و »ک« ماده 3 قانون اصلاحی تشکیل اعلام می گردد.

در تاریخ 30/6/93 دادیار اظهار نظر با قرار مجرمیت موافقت نموده است

کیفر خواست   30/6/...

نام س محمدی نام پدر....متولد .... متاهل باسواد شغل کارگر فاقد سابقه اهل و ساکن همدان بازداشت با قرار کفالت اتهام ورود به عنف به منزل شاکی

با توجه به شکایت شاکی آقای م واضعی و مرجع انتظامی و اظهارات نامبرده فوق الذکر با توجه به دلایل و مستندات پرونده به شرح فوق در تاریخ 29/6/... مرتکب اعمال مجرمانه گردیده است لذا طبق مقررات ماده 694 قانون تعزیرات برای نامبرده درخواست مجازات می گردد.

در تاریخ 31/6/... پرونده به مجتمع امام خمینی ارسال گردیده که پس از ثبت به شعبه 119 دادگاه جزایی ارجاع شده است.

رسیدگی برای تاریخ 14/8/... ساعت 9:30 تعین گردیده و مدیر دفتر با ارسال نامه به زندان تقاضای اعزام زندانی تحت الحفظ در تاریخ مقرر را تقاضا نموده است.

اخطاریه جهت حضور شاکی در تاریخ 14/8/93 به شاکی ابلاغ واقعی گردیده است.

صورت جلسه دادگاه   14/08/... (کارآموز در جلسه حضور دارد)

به تاریخ فوق الذکر در وقت مقرر شعبه 119 دادگاه به تصدی امضا کننده ذیل تشکیل  و پرونده کلاسه فوق تحت نظر است و ملاحظه می گردد متهم به نام س محمدی تحت الحفظ از زندان اعزام و حضور دارد و شاکی آقای م واضعی حضور ندارد در حالیکه ابلاغ واقعی به ایشان صورت گرفته است.نماینده محترم دادستان نیز حضور دارد و با قرائت کیفرخواست اظهار میدارد وفق کیفرخواست صادره از دادگاه تقاضای مجازات متهم را دارد.

سوال : خطاب به متهم حاضر ، اتهامت دائر بر ورود به عنف به منزل شاکی م واضعی ضمن تفهیم مفاد ماده 129 قانون آیین دادرسی کیفری از خودتان دفاع کنید.

جواب: از مفاد ماده فوق مطلع شدم.اتهام را قبول دارم اشتباه کردم.

سوال: چه مدت زندان هستید

جواب:مدت 2 ماه است که در زندان هستم.

سوال : خطاب به متهم ، اتهامت به شرح فوق مجددا به شما تفهیم می شود برای آخرین دفاع چه مطلبی دارید؟

جواب: حرفی ندارم همان که بود گفتم، اشتباه کردم از دادگاه تقاضای تخفیف دارم.

رای دادگاه:

با ملاحظه مندرجات پرونده و ادله موجود دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال  و تکیه بر شرف و وجدان  مبادرت به صدور رای می نماید:

رای دادگاه :14/08/...

به موجب کیفر خواست شماره 2255 صادره از مرجع قضایی امام خمینی (ره) آقای س محمدی فرزند ...متولد .... متاهل شغل آزاد و فاقد سابقه اهل و ساکن همدان بازداشت به علت عجز از معرفی کفیل متهم است ورود به عنف به منزل شاکی آقای م واضعی با عنایت به جامع اوراق پرونده و تحقیقات به عمل آمده ،گزارش مرجع انتظامی ،نحوه دستگیری،شایت شاکی، اقرار صریح متهم در محضر دادگاه و کیفرخواست صادره من حیث المجموع جرمش محرز است.بر این اساس دادگاه مستندا به ماده 694 قانون مجازات اسلامی از نوع جرایم درجه 5 ماده 19 قانون جدید مجازات اسلامی وی را به تحمل 6 ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشتی محکوم می نماید.این رای حضوری و ظرف مدت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان می باشد.

تمایلات حقوقی کارآموز

از نظر شکلی

به‌موجب ماده 18 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1378 ضابطین دادگستری به‌محض اطلاع از وقوع جرم، در جرائم مشهود تمامی اقدامات لازم را به‌منظور حفظ آلات و ادوات و آثار جرم و جلوگیری از فرار متهم و یا تبانی، معمول و تحقیقات مقدماتی را انجام و بلافاصله به اطلاع مقام قضایی می‌رسانند. به‌موجب بند 4 و 6 ماده 21 که موارد جرم مشهود را احصا نموده متهم پرونده حاضر در حین انجام جرم دستگیر گردیده است. ملاحظه می‌شود که مواد 18 و 19 و 21 به‌درستی انجام‌شده و با توجه به مشهود بودن جرم ضابطین نسبت به تحقیقات اولیه اقدام کرده و سریعاً و در همان روز پرونده و متهم جهت تعیین تکلیف نزد مقام قضایی فرستاده‌شده است.

به‌موجب ماده 20 قانون آیین دادرسی کیفری ضابطین موظف‌اند در اسرع وقت و در مدتی که مقام قضایی تعیین می‌نماید نسبت به تکمیل پرونده اقدام کنند، ملاحظه می‌شود که پس از حضور متهم نزد قاضی محترم کشیک ،دستورات ایشان توسط مامورین بدون فوت وقت نسبت به انجام و تکمیل پرونده اقدام نموده و ایرادی نسبت به روند جریان پرونده در این مورد وارد نیست.

مقررات ماده 26 و 27 قانون فوق ناظر به ارجاع پرونده‌ها در دادگاه‌هایی که شعب متعدد دارند و همچنین نحو انجام تحقیقات لازم به‌درستی رعایت گردیده است. مفاد ماده 61 ناظر بر سرعت عمل در تحقیقات مقدماتی به نحو مطلوبی با توجه به اینکه متهم پرونده به دلیل عجز از معرفی کفیل زندانی گردیده است  رعایت گردیده است.

به‌موجب ماده 65 قانون فوق‌الذکر و بنده ب آن‌یکی از جهات شروع به تحقیقات و رسیدگی اعلام و اخبار ضابطین دادگستری است و در این مورد با توجه به اینکه اکیپ کلانتری نسبت به‌صورت جلسه اقدام نموده‌اند لذا جهات قانونی برای شروع به جرم نیز به‌درستی رعایت شده است. مفاد مواد 69 و 129 به‌درستی توسط مقامات قضایی رعایت گردیده است.(باید یادآوری شود که چاپ مواد اخیرالذکر بروی برگ مخصوص بازجویی بدون اینکه کاملاً به متهم تفهیم شود کافی به مقصود و تامین نظر مقنن نیست، علی‌هذا ملاحظه می‌شود در تمام موارد بدون اینکه مفهوم مواد برای متهمین علی الخصوص متهمین بی‌سواد قرائت شود قضات دادسرا و دادگاه به‌صرف امضا متهم روبروی محل مخصوص در فرم چاپی از خود رفع تکلیف می‌نمایند.)

یکی دیگر از مواردی که متأسفانه در تمام شعب جزایی مشهد ملاحظه می‌شود تخلف قضات از بند ج ماده 14 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب 73 و اصلاحات سال 81 آن است. به‌موجب بند ج این ماده که مقرر می‌دارد «دادگاه‌های عمومی جزایی و انقلاب با حضور ریس دادگاه یا دادرس علی‌البدل و دادستان یا معاون او یا یکی از دادیاران به تعیین دادستان تشکیل می‌گردد و فقط در جرائم مندرج در کیفرخواست وفق قانون آیین دادرسی مربوط رسیدگی می‌نماید و انشاء رأی پس از استماع نظریات و مدافعات دادستان یا نماینده او وفق قانون بر عهده قاضی دادگاه است». فلسفه وجودی ماده مرقوم و حضور دادستان دفاع از بزه دیده، اجتماع و گاها خود متهم است. به‌عبارت‌دیگر در امور جزایی جامع نیز یک‌طرف دعوا قرار دارد و این دادستان یا نماینده اوست که به نمایندگی جامعه در جلسه رسیدگی حضور پیداکرده و بدون حضور نماینده محترم دادستانی مصداق ضرب المثل «یک‌طرفه به قاضی رفتن» است. لذا با توجه به نص صریح قانونی بدون حضور شخص دادستان شرایط رسیدگی فراهم نبوده و جلسه باید تجدید گردد. ولی در تمام پرونده‌های جزایی ملاحظه می‌شود که قضات شریف دادگستری به جهت پوشش دادن کمبودهای اداری و کارکنانی قوه عظیم قضاییه گردن خود را بسته و با ذکر جمله «نماینده دادستان حضور دارد و اعلام می‌نماید وفق کیفرخواست صادره درخواست مجازات متهم را دارد!» به‌جای دادستان سخن گفته و نوعی از عدالت خارج می‌شوند. لذا اعتقاد راسخ دارم که رسیدگی دادگاه‌ها بدون حضور نماینده دادستان به‌هیچ‌وجه قانونی نیست.

یکی از مهم‌ترین مراحل در رسیدگی‌های کیفری اخذ تأمین مناسب از متهم پس از تفهیم اتهام در دادسرا است که به‌موجب بند ح ماده 3 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب با اصلاحات آن بازپرس راسا یا به تقاضای دادستان می‌تواند قرار تأمین مناسب اخذ کند در ماده 32 1 قانون آیین دادرسی کیفری انواع تأمین کیفری احصا گردیده و از الزام به حضور با قول شرف که سهل‌ترین نوع قرار تا بازداشت موقت، سخت‌ترین نوع قرار متغیر است ذکر گردیده و قاضی تحقیق موظف است با توجه به اهمیت جرم ارتکابی که ماده 134 قانون امر بدان نموده است یکی ازاین‌قرارها را در حق متهم اعمال نماید. فلسفه اخذ تأمین پس از تفهیم اتهام همان‌طور که در خود ماده 32 1 نیز ذکر گردیده، دسترسی به متهم و حضور به‌موقع وی، در موارد لزوم و جلوگیری از فرار یا پنهان شدن یا تبانی با دیگری است. ملاحظه می‌گردد که قاضی محترم دادسرا نیز با توجه به نوع اتهام (ورود به عنف برای سرقت) قرار حضور با تعیین وجه الکفاله به مبلغ ده میلیون تومان صادر نموده و به نظر می‌رسد تناسب بین جرم ارتکابی و تأمین اخذشده نیز رعایت گردیده است در این قسمت از رسیدگی نیز موازین قانونی رعایت گردیده و خدشه‌ای نسبت به نحو رسیدگی وارد نیست. ملاحظه می‌شود در پرونده مبحوث عنه متهم به دلیل عجز از معرفی کفیل در مرحله دادسرا به‌تصریح ماده 138 به زندان فرستاده‌شده است.

شقوق «ک» و «ل» و «م» ماده 3 قانون تشکیل به‌درستی رعایت شده لیکن تنها ایرادی که می‌توان به کیفرخواست صادره گرفت مربوط به عدم ذکر دلایل اتهام است، صدر بند «م» ماده 3 قانون تشکیل قانون‌گذار از لفظ «باید» استفاده نموده و این لفظ به معنای الزام به انجام‌وظیفه است و نه اختیار، مع‌هذا ملاحظه می‌شود در بخش مربوط به دلایل اتهام، دادستان (دادیار اظهارنظر) با ذکر «به شرح متن قرار مجرمیت» از خود رفع تکلیف نموده است و از آن‌طرف ملاحظه می‌شود قضات محترم دادگاه‌ها بدون اینکه پرونده را کامل موردمطالعه قرار دهند فقط به متن کیفرخواست توجه نموده و بر مبنای آن تصمیم‌گیری می‌نمایند هرچند این کوتاهی  قضات در مطالعه کامل پرونده برخلاف انصاف و عدالت قضایی است ولیکن قضات دادسرا با عدم ذکر دلایل اتهام بنزین به آتش این مشکل می‌ریزند.

ملاحظه می شود در این رسیدگی ظرف کمتر از 2 ماه پرونده منجر به تصمیم نهایی در دادسرا و دادگاه گردیده و نوبت به ابقا قرار نرسیده است زیرا به موجب  بند ط ماده 3 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب که تصریح دارد «هرگاه در جرائم در صلاحیت دادگاه کیفری استان تا 4 ماه و در سایر جرائم تا 2 ماه به علت صدور قرار تأمین متهم در بازداشت باشد و پرونده اتهامی وی منتهی به تصمیم نهایی در دادسرا نشده باشد، مرجع صادرکننده قرار مکلف به فک یا تخفیف قرار تأمین است مگر اینکه جهات قانونی یا علل موجهی برای بقا قرار تأمین صادرشده وجود داشته باشد که در این صورت با ذکر علل و جهات مزبور قرار ابقا می‌شود و متهم حق دارد ظرف مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ به وی حسب مورد به دادگاه عمومی یا انقلاب محل شکایت نماید.»

. ماده 9 قانون تشکیل ناظر به مستدل بودن آرای دادگاه‌ها رعایت گردیده است. در پایان صرف‌نظر از ایرادی که در بالا مربوط به الزام دادستان به حضور در دادگاه‌ها و دفاع از کیفرخواست که فعلاً علی‌الظاهر رویه بر عدم حضور نماینده دادستان است ازنظر شکلی چه در مرحله دادسرا و کلانتری و چه در مرحله دادگاه شرایط و مقررات قانونی به‌درستی رعایت گردیده و دادنامه ازنظر شکلی با اشکال مواجه نیست.

از نظر ماهوی

در پرونده مبحوث عنه ملاحظه می گردد متهم به نام سالار محمدی با ملاحظه باز بودن درب خانه شاکی وارد خانه شده و در اتاق خواب درحالی که کمدهای داخل اتاق را بهم زده و در حال بررسی بوده توسط شاکی و دیگران دستگیر می شود.در مراحل دستگیری و نزد مامورین و در دادسرا نزد بازپرس متهم مدعی می شود که چون گرسنه بوده ام به درب خانه شاکی رفتم و ملاحظه کردم درب خانه باز و در خانه کسی نیست لذا  برای یافتن غذا وارد خانه شدم و در اتاق خواب بودم که دستگیر شدم! بازپرسی محترم با توجه به اقرار صریح و دفاعیات بلاوجه متهم قرار مجرمیت وی را صادر و دادستان نیزضمن تایید قرار صادره  با صدور کیفرخواست مبنی بر ورود به عنف مستندا به ماده 694 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات تقاضای مجازات متهم را نموده است و دادگاه نیز طبق کیفرخواست صادره و اقرار صریح متهم در محضر دادگاه با عنایت به عدم سوء سابقه متهم وی را به حداقل مجازات قانونی ورود به عنف 6ماه حبس تعزیری محکوم نموده است.

در بررسی این پرونده مهمترین ایرادی که به نظر میرسد ماهیت فعل انجام شده از طرف محکوم علیه می باشد.در مراحل مقدماتی رسیدگی در دادسرا جرم ورود به عنف به متهم تفهیم اتهام گردیده است و قرار مجرمیت و کیفرخواست نیز با همین عنوان صادر گردیده ولیکن با مداقه در ماده قانونی مورد استناد دادگاه و جریان پرونده به دلایل ذیل اعتقاد نگارنده بر این است که ابتدا امر دادسرا به اشتباه از جرم «سرقت »به سمت جرم «ورود به عنف به ملک غیر» تغییرمسیر و با تطبیق غیر اصولی فعل انجام شده با ماده 694 موجبات صدور کیفرخواست و متعاقبا عدم توجه قاضی به ماهیت جرم صورت گرفته حکمی خلاف قانون را صادر نموده اند.

1-به موجب ماده 694 که عنصر قانونی جرم ورود به عنف به ملک غیر را توشیح مینماید تصریح شده »هرکس در مسکن یا منزل دیگری به عنف یا تهدید وارد شود به مجازات شش ماه تا سه سال محکوم میشود و ...» پس ارکان ارتکاب این جرم به ترتیب 1- موضوع جرم: منزل يا مسكن محل وقوع اين جرم است منزل در لغت به معناي سراي و خانه است و مسكن به معناي محل سكونت، جاي باش، منزل و مقام آمده است و وجود وسایل زندگی بهترین شاخص مسکونی بودن محل است. 2- رفتار مرتكب: عبارت است از ورود به منزل ديگري كه همراه با عنف و تهديد باشد پس ورود تنها با فعل قابل تحقق است و عنف اعم از مادي و معنوي است.به هر حال هتک حرمت منزل دیگری باید به صورت غیر متعارف و غیر معمول صورت گرفته باشد.مصادیق افعال غیر متعارف یا غیر معمول ممکن است عملیات متقلبانه از طریق هجوم،حمله،تهدید،کتک کاری،اجبار و یا اکراه باشد.عملیات متقلبانه نیز شامل هر نوع حیله یا تقلبی است می گرددکه منتهی به داخل شدن و حضور در منزل دیگری با فریب ساکن قانونی یا کسی که در غیاب مالک از منزل نگهداری میکند.

2-     مهمترین عنصر تحقق جرم ورود به عنف به ملک غیر قید " به عنف " است که در فرهنگ لغت معین به معنای قساوت و درشتی و در برابر مدارا و رفق به کار برده میشود. قهر و غلبه، عنف، تهدید، اجبار و اکراه که در قوانین کیفری به کار میرود فاقد تعریف قانونی است بنابراین باید به معنای لغوی و عرفی آنها مراجعه کرد و از نظر اهل لغت و در اصطلاح حقوقی این واژه ها معمولاً به صورت مترادف به کار میروند.

 

 عنف در ماده ۶۹۴ قانون مجازات اسلامی همان قهر و غلبه در ماده قانون مجازات اسلامی ۶۹۱ میباشد و به معنای آن است که هنگام ورود به ملک، مانعی وجود داشته باشد و مرتکب برای برداشتن مانع، از اعمال خشونت آمیز و غیرعادی استفاده کند.

شرط تحقق عنف و تهدید آن است که خشونت و تهدید بر مقاومت مجنی علیه یا مانع غلبه پیدا کند.

خلاصتا با بیان موارد بالا این اعتقاد در نگارنده به وجود آمده با توجه به اینکه در این پرونده متهم با مشاهده باز بودن درب منزل شاکی و عدم حضور ساکنین ، بدون هیچ گونه قهر و غلبه ای وارد منزل گردیده و در نتیجه عنصر عنف و عدوان مفقود است و استناد به ماده 694 قانون مجازات اسلامی و محکومیت متهم به جرم «ورود به عنف به ملک غیر» محقق نگردیده است.

ولیکن با بررسی در محتوای پرونده واقرار صریح متهم و نحو دستگیری متهم نشان از قصد مجرمانه سرقت را محرز می نماید و از آنجا که قبل از ربودن مال بدلیل وجود عامل خارج از اراده (حضور شاکی و دستگیری متهم) قصدش عقیم مانده است مستندا به ماده 122 قانون مجازات اسلامی جدید که مقرر میدارد «هرکس قصد ارتکاب جرمی کرده و شروع به انجام آن نماید ،لیکن به واسطه عاملی خارج از اراده او قصدش معلق بماند به شرح زیر مجازات میگردد

الف:.....

ب:در جرائمی که مجازات قانونی آن قطع عضو یا حبس درجه درجه چهار است به حبس تعزیری درجه پنج

ج:در جرایمی که مجازات قانونی آن شلاق حدی یا حبس تعذیری درجه پنج است به حبس تعزیری درجه شش

به نظر می رسد مجازات متناسب با فعل ارتکابی متهم در این پرونده شروع به جرم سرقت میباشد.

در پایان با توجه به توضیحات معنونه فوق اعتقاد بر غیر موجه بودن رای با موازین و مقررات قانونی دارد و حکم در خور نقض در مرحله تجدید نظر می باشد.


نظرات شما عزیزان:

علی
ساعت20:56---30 دی 1395
سلام خسته نباشید من تو خیابون عبور میکردم ک شخصی منو به زور وارد خانه ای کرد و منو مورد ضرب و جرح قرار داد و شکایتم کردم جواب پزشک قانونی هم گرفتم و به دادگاه ارائه دادم و ان شخص منو به عنوان ورود به عنف شکایت کرد من دوتا شهود هم ب دادگاه بردم و او یک شهود ک گفته ک حرفی از ورود من به خانه نزد و گفت ک امدم این دوشخص درگیر بودند در خانه قاضی چ حکمی میتونه صادر کنه؟؟؟؟متشکرم و برای ضرب و جرح شخص مقابل چ رایی صادر میکنه ک خودشم اقرار کرده؟؟؟متشکرم
پاسخ: سلام و عرض ادب.با توجه به فرض مساله دادگاه حکم به محکومیت متهم به پرداخت دیه در حق شما خواهد کرد. موفق و موید باشید


حسین
ساعت22:30---15 آذر 1394
سلام.مگرجرم تعزیزری بادوباراقراراثبات نمیشود؟پس چرامتهم برای اثبات ورودبه عنف چهارباراقرارکرده دوباردوبار.دوباردرمقابل دادیاردوباردرمقابل قاضی که قاضی ودادیارهرکدام دوباردراین موردسوال کرده اند.
علت چیست؟لطفا توضیح بدین.اگه ممکنه جواب این سوال وسوال قبلی روواسم ایمیل کنید.
دانشجوی حقوق حسین شاینده هستم
ممنون
پاسخ: سلام وعرض ادب. اگر رای دادگاه تنها مستند رای دادگاه باشد حتما باید در دادگاه شنیده شود.ثانیا تمام دفاعیات متهم باید مجددا توسط دادگاه نیز شنیده شود تا قاضی به علم برسد. موفق و موید باشید


حسین
ساعت22:13---15 آذر 1394
سلام.درمورداظهارات متهم سوال دارم.سوالات مربوط به اظهارات متهم درکلانتری مگردردادسراپرسیده نمیشد؟پس چراسوالات مربوط درکلانتری پرسیده شده؟مثلاتفهیم اتهام که درکلانتری نیست ولی به کلانتری اشاره شده
درضمن من دانشجوی حقوقم
لطفاپاسخ بدین
ممنون
پاسخ:سلام و عرض ادب. به طور خلاصه وقتی شاکی شکایتی مطرح میکند بر فرض مثال مزاحمت تلفنی، واحد ارجاع دادسرا پرونده را به کلانتری ارجاع تا پس از اخطار (معمولا سه روزه) جهت حضور متهم از ایشان تحقیقات به عمل آورد. کلانتری بعد از حضور متهم در کلانتری شروع به تحقیقات مقدماتی میکند.یعنی اول به شاکی میگوید شکایت خود را شرح دهد.عین عبارات نوشته می شود. سپس به متهم میگویند طبق شکایت فلانی شما متهم هستین به مزاحمت تلفنی چه توضیحی دارید.بعد از این اقدام پرونده به دادسرا عودت می شود.لذا کلانتری کاری جز صورت جلسه کردن اظهارات دو طرف را ندارد.و تفهیم اتهام اصلی در دادسرا صورت میگیرد. موفق و موید باشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
: مرتبه
[ جمعه 5 دی 1393برچسب:نمونه گزارش کارآموزی وکالت,نمونه گزارشات کارآموزی ,طریقه گزارش نویسی از پرونده های جزایی,کارآموزی وکالت, ] [ ] [ محسن ابراهیمی (وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری) ]
درباره وبلاگ

محسن ابراهیمی هستم،وکیل پایه یک دادگستری، رتبه 4 کانون وکلای استان خراسان سال 92.این وبلاگ با هدف پاسخگویی به سوالات شما دوستان عزیز راه اندازی شده است لذا کلیه کسانی که سوالات، مشکلات و مباحث حقوقی دارند می توانند سوال خود را در این وبلاگ در قسمت نظرات درج ، تا در اولین فرصت به سوالات آنان پاسخ داده شود یا اینکه با ارسال ایمیل به نشانی mohsen.ebrahimi87@gmail.com سوالات خود را مطرح نمایند تا مشاوره حقوقی رایگان دریافت دارند.دقت فرمایید که سوالات خود را به طور دقیق و البته کوتاه مطرح کنید. پاسخ ها با توجه به سوالات داده می شود، لذا نقص در طرح سوال موجب نقص در پاسخ خواهد بود. پس در نوشتن سوال جدا دقت نمائید. برای مشاهده منابع مطالعاتی بنده برای ازمون وکالت به پروفایل مدیر مراجعه نمایید
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 192
تعداد نظرات : 243
تعداد آنلاین : 1